tirsdag 17. mai 2011

17 mai

17 mai er for mange en gledens dag med korpsmusikk, god mat og mengder av folk i feststemning.  Det er kanskje naturlig å ville dele denne dagen med våre firbente venner, noe folk praktiserer med alt fra å kle hundene opp i bunad og gå i tog, til å hive på en sløyfe på halsbåndet og gi hunden en ekstra pølse.  
Jeg synes det er flott at hundeeiere venner hundene sine til å være blant mennesker i forskjellige miljøer, men jeg ser dessverre hvert år hunder som ikke takler alt oppstyret.  Årets folketog var dessverre intet unntak, jeg så flere hunder blant tilskuerne som ble veldig skremt av all ståheien og som var tydelig stresset.   
Det er veldig bra å venne hunder til all slags lyder og forstyrrelser, men da under forutsetning at dette gjøres gradvis og slik at hunden får tid til å bli trygg på lydene/forstyrrelsene.  På 17 mai er det enkelte plasser VELDIG mye folk, deriblant korps, dansegrupper, russ, og barn, noe som kan innebære høy musikk, mye bevegelser, fløyter, båthorn, kinaputter o.l.  Dette kan veldig lett bli for mye for enhver hund, spesielt dersom den ikke er veldig godt miljøtrent.  Dette kan være greit å tenke over før man tar med hunden til sentrum for å se folketoget.  
Jeg prøver å utnytte 17 mai til å få trent på forstyrrelser, men velger å holde meg til bydelene hvor jeg kan få trent på korps og festglade mennesker i moderate mengder og på god avstand.  Foruten treningen får Pippi også 17 mai sløyfen på halsbåndet og litt restepølse etter grillingen, og under folketoget ligger hun trygt hjemme i fred på sofaen.   
Hipp hipp hurra for 17 mai! 

Meg og Pippi i finstasen 17 mai 2009

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar