mandag 5. desember 2011

Idsportrening Sola sentrum

Denne helgen var det også en ny treningsplass for meg og Pippi, og denne gang også i ett helt annet miljø enn vi er vant til å trene i, nemlig midt i sola sentrum. 

Vi delte oss som vanlig inn i grupper, og jeg begynte med å følge Heidi, Trond og Zappo





Jeg har innsett at jeg bør trene mer på idspor i nye miljø, da Pippi sliter mer og lar seg lettere forstyrre i sporet.  Denne gangen gikk sporet forbi en matvogn, og Pippi klarte ikke å motstå fristelsen å sjekke denne ut.

Pippi klarte å fortsette sporet etter å ha sjekket ut matvogna, og fant figuranten.   

Pippi var i ekstase over å ha funnet Trond, som for øyeblikket var verdens kuleste person, og protesterte heftig da han gikk for å legge ett nytt spor.  Av og til frister det veldig å menneskeliggjøre hundene våre, da man nesten skulle tro Pippi tenkte; "Nemmen mor da, lot du ham gå??? Jeg hadde jo akkurat funnet ham for deg!"

Det neste sporet gikk dessverre ikke like bra, da Pippi ganske raskt etter sporstart ble skikkelig skremt av noen høye smell/skudd.  Hun ble tydelig påvirket og gikk fra å trekke ivrig i sporet til å stå med halen nede å se skremt ut.  Jeg har aldri sett henne reagere slik, men jeg fikk belønnet henne ett par ganger da smellene kom, så vi prøvde å fortsette sporet etter smellene hadde stoppet.  I begynnelsen virket det som hun var litt "på", men jeg innså etterhvert at hun ikke var skikkelig på sporet.  Vi tok derfor ett nytt og veldig kort spor for å avslutte med funn, denne gang var Pippi skikkelig "på jobb" og fant raskt Trond sittende bak Rimien.  

Med Lucy trente vi igjen på å kunne leke på en ny plass, og på å kunne leke med andre enn meg.

For Kira er det viktigste at hun blir trygg på menneskene som skal være figuranter (det vil ikke være kjekt for henne å finne skumle mennesker i enden av sporet), så hun fikk godbiter for å oppsøke Trond og Heidi.

Jeg var figurant for Trofast, og ettersom jeg har en venninne som bor i nærheten gikk jeg på besøk til henne slik at Trofast kunne få trene på å finne mennesker som har gått inn i bygninger.  Det var sannsynligvis den mest behagelige figurantjobben jeg har hatt, ettersom jeg ble servert både mat og drikke og satt komfortabelt og varmt mens jeg ventet.  Jeg hadde også mistet hårbåndet mitt på veien, og ga beskjed om at de gjerne måtte ta det med seg, og belønne Trofast dersom han markerte på det, noe han også gjorde.  Da de nærmet seg satt jeg meg bak ytterdøren med god utsikt ut fra vinduet i døren.  Det var veldig morsomt å se hvordan Trofast jobbet, han gikk først til ene siden av huset før han innså at det var feil, så gikk han til den andre, før han kom rett imot døren og viste bestemt at her ville han inn!  Flinke Trofast!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar