tirsdag 22. mars 2011

Instruktørkurs 6. helg

Da var helgen for den 6. og nest siste instruktørkurshelgen før eksamen gjennomført.  Lørdagen gikk til å demonstrere og instruere forskjellige former for håndtering, som kloklipp, børsting, og for min del; napping.  Dette har jeg slitt med i bortimot fire år ettersom Pippi synes dette er noe av det kjipeste som finnes, og jeg fikk derfor litt av en utfordring.  Heldigvis gikk dette bedre enn forventet, og Pippi syntes slett ikke at det var så ille som hun har gjort tidligere.  Teorien denne dagen bestod av gjennomgang av trening på dørklokke, alene hjemme, samt gjennomgang av populære myter man får høre på kurs og typiske problemer som kan oppstå i kurssammenheng.  Etter kurset gikk vi som vanlig tur på Hellestø.  

Tove viser håndtering med "børste"


Jon får kontakt før han begynner håndteringen


Populære myter om atferd og trening, deriblant klassikere som "-Jeg straffer ikke, jeg disiplinerer" og "-Hunden min er så dominant når den treffer andre"


Mattis og Siri krangler om leken




Gjensynsglede da Siri traff Ki


Søte Mikkel




Godbitsøk

Søndagen gikk til foredragene vi hadde forberedt, med emner som avl, oppdragelse av barn, og hund, og om boka Kulturkollisjonen.  Mitt foredrag handlet om min store interesse innen hund; dyreassistert terapi.  Dette er ett emne jeg kunne snakket om i flere døgn, men jeg klarte heldigvis å begrense det til kun fire minutter over planlagt tid.  Av praksis underviste og veiledet vi hverandre i forskjellige varianter av "hilse pent" øvelsene.  Vi gikk også gjennom kommende kurs, jeg skal nå være instruktør på valp og hverdagslydighetskurs som starter denne uken, og forhåpentligvis være instruktør på sommerleir i hverdagslydighet og barn og hund dersom det passer med min andre jobb.  

Jon underviser om boken "Kulturkollisjonen".

Ki og Siri noterer til foredragene våre

Bente demonstrerer kontakt med forstyrrelser som en del av "hilse pent" øvelsen

Jon demonstrerer hvordan vi kan lære hundene å like det å bli klappet på hodet (noe de fleste hunder kan finne litt ubehagelig).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar