torsdag 25. august 2011

Trening til instruktørkurs del 3

Forrige uke gikk til mesteparten av tiden med hundene til å trene til første helgen av instruktørkurs del 3, som omhandler problematferd.  Til denne helgen skulle vi trene på grunnferdighetene innen problematferdstrening; kontakt(sitt)øvelser, kindereggøvelsen, gå bakover, kontaktlyd, springe vekk, håndtering og på å ta i halsbåndet.  Pippi er ganske drillet i disse øvelsene, så jeg bestemte meg for å trene og bruke Lucy under kurset denne helgen ettersom hun ikke kan dem like godt.  I tillegg til å trene til instruktørkurset holder jeg også på å trene opp Lucy til å bli terapihund, og jeg jobber med å trene i forskjellige miljøer, og på å generalisere øvelser som sitt og ligg.  


Jeg begynte håndteringstreningen med å ta på Lucy, klikke, for så å ta vekk hånden og belønne med en godbit.  Jeg fortsatte å gjøre dette over hele kroppen, til hun synes det var kjekt å bli berørt over alt.  Deretter tok jeg på halsbåndet, klikket, tok vekk hånden og belønnet, før jeg fortsatte med å holde i halsbåndet, klikke og belønne.  Når hun syntes dette var kjekt gikk jeg videre til å begynne å dra forsiktig i halsbåndet, før jeg klikket og belønnet.  Til slutt kunne jeg dra henne i halsbåndet over flere meter, noe som også var målet med øvelsen og som kan være en fordel dersom man må få hunden ut av en uønsket situasjon.    

Jeg hadde allerede trent inn en kontaktlyd med Lucy, men øvde på å generalisere denne i flere miljø, samt trente på å springe vekk, noe som også kan være nyttig dersom man befinner seg i en situasjon man ikke er sikker på om hunden kan takle.


Til terapihundtreningen jobbet jeg med å generalisere "ligg" øvelsen på flere plasser, underlag, og oppå steiner, benker og lignende.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar