søndag 15. januar 2012

Rundering og feltkurs med Thomas Stokke

Nå ligger jeg langt etter med bloggingen, så jeg får prøve å oppdatere litt.  
I desember deltok jeg og Lucy på runderingskurs med Thomas Stokke fra Klickerklok.  Jeg har kun prøvd litt rundering med Pippi, hvor vi trente på søk i system, så jeg var veldig spent på å lære mer om de andre momentene i runderingen.  Thomas trener etter "Canismetoden", og jeg hadde forberedt meg til helgen ved å lese om metoden i boken "Rundering i teori og praksis".  Til helgen skulle vi også trene på å holde fast apport, og på avlevering av apporten i utgangsstilling med utlagt avstandsbelønning (til bringkobbelmeldingen).  Ettersom jeg var så å si helt fersk i rundering var jeg og Lucy langt fra å kunne dette, men vi trente på apport så langt som vi hadde kommet.  Det var stor forskjell på nivået på deltakerne, alt fra nybegynnere som meg og Beate, til de som hadde trent en stund, og vi hadde også ett par observatører fra norske redningshunder.  Dette gjorde kurset veldig lærerikt, da jeg lærte mye av å se på treningen av ekvipasjer på forskjellige nivåer, og av å diskutere med deltakere som hadde lengre erfaring. 


Vi begynte lørdagen med å se på belønning av hundene.  De fleste hundene var veldig fornøyde med å bli belønnet med lek i form av drakamp eller apportering av ball, og for de av oss som hadde hunder som ikke var like gira på lek jobbet vi med lekutvikling.  Beate og Isabelle jobbet med å få Terkel mer interessert i lek ved å hive en leke frem og tilbake til hverandre uten at Terkel fikk tak i den.  Det fungerte, og han ble etterhvert veldig interessert i leken.  Lucy var noe laber på lekingen, og synes det var kjekkere å leke med meg og Beate, men etterhvert gikk hun i lek med andre også.  


Thomas var opptatt av at hunden skal få en god nok belønning for å springe ut til figurant, og vi bør derfor belønne hunden med det den liker best, enten det er leke, godbiter, eller begge deler.  Selv om Lucy er ett matvrak har jeg jobbet med å få henne mer interessert i lek (jeg har blant annet belønnet henne med godbit for å leke), og jeg har vært forsiktig med å belønne med godbit hos figurant da jeg har vært redd for at hun ikke ville leke dersom hun visste at hun kan få godbit (slik det har vært med Pippi).  Med hjelp av Thomas kom vi etterhvert frem til en veldig god belønning for Lucy; ved å først gi henne en godbit, så gå rett i lek, også belønne henne med godbit når hun leker bra.  Dette fungerte supert, og hun har etter dette kurset fått en mye større interesse for figuranter også når vi trener idspor.  Hun har til og med blitt mer interessert i lek enn i godbitene!    

Thomas deler runderingstreningen i 4 deler; søk i system, melding, midtlinjelydighet, og påvisning.  Vi fortsatte lørdagen med å trene på melding, så langt som vi var kommet.  Jeg fortsatte å trene på apport, og trente på at Lucy skulle plukke opp apporten, holde fast, og holde fast apporten mens jeg beveget meg bakover med omvendt lokking.  Vi jobbet også med håndtarget som en del av avlevering av apporten, hvor hun etterhvert skal kunne presse apporten inn i hånden min under avlevering.  Thomas tipset oss også om å bruke avstandsbelønning for å kvalitetssikre meldingen, så dette er noe vi skal ta med oss i apporttreningen.  Lucy jobbet kjempebra, hun tok poenget fortere enn jeg hadde forventet (jeg må virkelig slutte med å undervurdere hunden min!) og jeg synes vi hadde fin progresjon i treningen.  Jeg lærte også masse av å se på de andre når de trente, og fikk gode tips til hvordan jeg kan baklengskjede bringkobbelmeldingen når vi engang kommer så langt.

Thomas demonstrerer hvordan man kan bruke avstandsbelønning når man trener på å plukke opp og levere apporten i hånden.


Meldingstrening med løsbitt

Lunsj under presenningen i det fine været

Søk i system gikk tålelig greit, Lucy var ikke så veldig opptatt av lek hos figurantene, og hun brydde seg enda mindre om disse da hun fant ett spennende (rådyr?)spor ved midtlinjen som hun heller ville springe etter.  Det var da vi begynte å belønne med godbit før leke, og dette gjorde at figurantinteressen økte betraktelig.  


 Silja på vei inn til figurant

Lise og Scott trener på "flying"


 Vi fikk til slutt se Isabelle og Balder gjøre en full rundering med melding og påvisning.

Full fart under påvisning 

På søndagen jobbet vi med minirundering, søk, overvær, midtlinjelydighet og påvisning.

Terkel og Beate jobbet med å springe rett til figurant på overvær for å bygge opp søkslyst, motivasjon og selvtillit hos Terkel.  Beate førte ham i line, og så snart han fikk overvær av figurant (meg) fikk han springe bort og gå rett i belønning. 


Lucy synes det var kjedelig å vente på tur, og fant sin egen pauseaktivitet


Thomas forklarer hvordan vi kan legge opp treningen

Lucy's motivasjon for å leke med figuranter var større i dag, og hun syntes også at den ene figuranten var kjekkere enn den andre, så hun snudde derfor halvveis til midtlinjen for å springe tilbake til første figuranten.  Etter god innsats fra figurantene syntes hun også at den andre figuranten var ganske kjekk, og vi fikk trent litt på å sende henne ut til figurant og på flying.  


Vi fikk også en innføring i feltsøk, hvor hunden skal springe ut å hente gjenstander som den finner.  Jeg og Lucy jobbet videre med utvikling av apport, da vi må få dette til å sitte bedre før jeg kan sende henne ut for å plukke opp gjenstander.   Jeg lærte likevel mye av å se på de som har kommet lengre i apporttreningen og i innlæringen av felt.  Jeg har ikke så veldig stor interesse for konkurranserettet feltsøk, men det hadde vært veldig praktisk å ha hunder som kan markere på gjenstander som jeg mister på tur, så dette er noe jeg kunne tenkt meg å trene mer på.


Jeg har lært utrolig mye av å ta dette kurset, og jeg føler at jeg har hatt god progresjon i treningen av Lucy på veldig kort tid.  Jeg har innsett at jeg må slutte å sammenligne trening av Lucy med trening av Pippi, da de er helt forskjellige å trene med.  Jeg må også slutte å undervurdere arbeidskapasiteten hennes, da denne er suveren i forhold til hva jeg er vant med.  Hele dette kurset har vært veldig lærerikt, da jeg har lært mye om innlæring av de forskjellige momentene i rundering, lært om trening av Lucy på nivået vi er på nå, og jeg har også lært hvordan jeg kan trene videre ved å observere de andre deltakerne.  
Kort sagt ett veldig kjekt kurs, med veldig kjekke folk (og hunder) som gjorde det vel verdt å være ute i regnet en hel helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar