onsdag 8. februar 2012

Spesialsøk

Da har vi endelig fått prøvd oss på litt spesialsøk! 
Spesialsøk er kort sagt en betegnelse på ulike aktiviteter knyttet til bruk av hundens fantastiske luktesans. Spesialsøk går ut på å lære hunden å skille ut ett eller flere preparat/luktstoffer i ulike miljø - som for eksempel sopp, narkotika, kreft, liklukt, miljøgifter, gass, eller ID-lukt fra dyr eller mennesker. Spesialsøk brukes profesjonelt blant annet i jakt på miner, narkotika, mugg, mm, og det kan også brukes som en kjekk hobby og aktivisering av hunden.  Les gjerne mer om spesialsøk på Stig Meyer Bergs hjemmeside
I mai kommer Stig til Stavanger for å holde kurs i spesialsøk for oss, noe vi gleder oss masse til!  Dessverre er mai altfor lenge å vente for utålmodige mennesker som meg og Beate, og vi har derfor gått til innkjøp av treningsbrett for å kunne prøve oss litt i forkant av kurset. 

Vi begynte innlæringen med å ha en tepose i en av boksene på treningsbrettet, og belønne Pippi for å snuse over denne.  Dette viste seg å ikke være like lett, da Pippi trodde vi skulle trene på shaping, og blant annet prøvde å bruke brettet som klosse for å tilby utgangsstilling.  

Vi forsøkte så å ta boksen med teposen ut fra brettet og belønne henne for å ta nesen bort til denne. Deretter brukte vi to bokser hvorav en av dem hadde tepose i, og belønnet henne for å snuse på den riktige. Selv om hun flere ganger snuste på riktig boks, var det tydelig at hun trodde dette var en slags target øvelse, så vi har enda ett stykke igjen for å få henne til å begynne å bruke nesen.  
Etter jeg fikk mitt eget treningsbrett har jeg fått trent litt hjemme, og sett litt fremgang.  Pippi har begynt å forstå at hun skal markere på boksen i brettet, og ikke tilby tusen andre adferder, men hun bruker fremdeles ikke nesen.  Jeg har også testet Lucy på brettet, hun er ikke like "drillet" i target som Pippi, og jeg har trent lite shaping med henne, så hun tok poenget med å snuse på boksene mye fortere, uten å tilby en masse andre atferder.  Jeg skal prøve å trene jevnlig frem mot kurset, og forhåpentligvis tar jentene poenget etterhvert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar