lørdag 27. februar 2010

Dagstur til Hunnedalen

Den siste uken har det blitt noen skiturer på oss, både på Mosvannet og i Melsheia, men i dag kom vi oss endelig opp på fjellet!  Etter årets første skitur på Mosvannet ga jeg rimelig kjapt opp å ha Pippi i bånd, ettersom mine manglende skiegenskaper ikke går like overens med Pippis skepsis til mine skitupper og hennes huskytrekking så snart selen kommer på. Greit, hun er ikke akkuratt den sterkeste trekkhunden, men med min elendige balanse så snart jeg får noen planker på bena, er det bare ett lite dytt som skal til for å sende meg ned i nærmeste snøfonn ;)

Vi dro opp til mine besteforeldres hytte i Hunnedalen og etter å ha gravd frem både hytten og boden fikk vi tatt oss en tur i de flotte løypene rundt hytta.  Været var bra med overskyet og en smule sol, skiføret var fantastisk, men smøreføret var det dessverre værre med...

 
 Stakkars Kira fikk maaange klumper i nysnøen

  
 Meg og morfar graver ut boden

Jeg har i alle år hatt smørefrie ski og kan dermed ikke en tøddel om smøring, noe som resulterte at jeg rant bakover i oppoverbakkene og til tider satt bom fast i nedoverbakkene. Min far lærte også fort at hund i bånd- og spesielt i flexiline ikke er det smarteste kombinasjonen med ski, og fant til slutt ut at det enkleste var å slippe henne løs.  Kira imponerte stort med å sitte fint ved siden av Pippi å trene kontakt langs løypa med skiløpere susende forbi.  Og som om jeg ikke hadde nok problemer med å holde meg oppreist synes Kira det var rasende festlig å ta springfart og hoppe på meg i oppoverbakkene, og springe foran skiene mine i nedoverbakken... Kort sagt falt jeg en del.



Pippi imponerte også i dag, hun er ikke akkurat så veldig leken med andre hunder, og spesielt ikke med plagsomme unghunder som Kira, men i dag fikk hun skikkelig lekekick og de herjet som galne i runder rundt hytta.  Så nå ligger Pippi utslått på skinnfellen og kommer nok til å bli liggende der resten av kvelden...

  
 Hundene beundrer utsikten (?) fra terrassen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar