torsdag 23. juni 2011

Positiv hundeklipp

Som eier av hund av napperase vet jeg hvor problematisk pelsstell kan være dersom man har en hund som ikke liker å bli holdt fast og å bli håndtert i forhold til pelsstell.  Pippi har fra dagen jeg fikk henne mislikt å bli holdt fast, og i mangel på bedre viten gjorde jeg nettopp dette når jeg nappet henne, ettersom hun synes det var ubehagelig å nappes og ikke ville stå stille.  Jeg var nok ikke var like flink til å nappe heller, og mine manglende nappeferdigheter gjorde det nok ikke behagelig å bli nappet heller.  Takket være positiv håndteringstrening uten bruk av tvang har hun blitt mye bedre, og jeg kan nå nappe henne uten at hun blir panisk og prøver å flykte.  
Mine foreldres dvergschnauzer Kira har også hatt det samme problemet, da hun heller ikke liker å bli håndtert i forhold til pelsstell og napping.  Til å være dvergschnauzer har hun veldig fin og stri pels, men ettersom hun ikke er like lett å nappe har det vært ett evig arbeid med å holde pelsen stelt.  Beslutningen falt da på å barbere henne helt ned for å få en mer lettstelt pels, til tross for at den ikke vil være like vind- og vanntett.  Dessverre kan mine foreldre ikke ta henne med til en hundefrisør, ettersom hun er er usikker på fremmede, og det å bli håndtert på en ubehagelig måte og gjerne holdt fast ved bruk av tvang av en fremmed kan gjøre usikkerheten hennes enda verre.  Dermed ble det jeg som skulle prøve meg som hundefrisør mens min mor og min søster assisterte med godbiter.  
Kira (til høyre) før klipp

Jeg har tidligere trent håndteringstrening med Kira, hvor jeg begynte med å ta på henne, klikke, ta vekk hånden og belønne.  Dette forstatte jeg med til hun synes at det var kjekt at jeg tok på henne over hele kroppen.  Jeg har brukt barbermaskin på Kira tidligere, men bestemte meg for å introdusere barbermaskinen på nytt, og begynte med å klikke og belønne for å ha den i nærheten av henne, holde den inntil henne, og å kunne stryke henne med den mens den fremdeles var av.  Deretter gjorde vi det samme når den var på, og fortsatte med å barbere litt og litt og belønne for hver gang.  Til å aldri ha barbert en hund før synes jeg resultatet var ganske bra, og Kira fikk en positiv opplevelse med det å bli barbert.  

Kira etter klipp, fremdeles like bustete hode og ben, men kortere på ryggen, sidene, halen, og bak.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar