onsdag 27. juli 2011

Innlæring av "ligg"

Sist trening brukte jeg til å trene på "ligg" med Lucy, og ettersom vi i Siddis hundeskole jobber med å filme innlæring av diverse øvelser til bruk på teorikvelder og til hjemmesiden, filmet vi treningen.  Den enkleste måten å lære hunden å ligge er å belønne at hunden legger seg frivillig i hverdagslige situasjoner, og når man trener "sitt" vil også mange hunder legge seg når de blir trøtte.  Første videoen viser innlæring av "ligg" med bruk av lokking, vi anbefaler å vente ut hunden slik at den legger seg frivillig og belønne dette, men ettersom ikke alle hunder legger seg så lett frivillig kan vi benytte lokking.  Det som er viktig å tenke på ved bruk av lokking er at dette er en veldig stor hjelp for hunden, og vi må derfor fjerne den så fort som mulig ved å gradvis "fade" den vekk (gjøre bevegelsen mindre og mindre) og ved å belønne hunden dersom den legger seg frivillig.  Man kan også dele opp øvelsen dersom hunden ikke følger godbiten hele veien, ved å belønne at hunden følger etter ett lite stykke av gangen.  

I filmen begynner jeg med å belønne sitt med øyekontakt, og fører så godbiten fra munnen hennes, nedover brystet og litt fremover langs bakken.  Dette gjør jeg for å få henne til å følge godbiten ned i "ligg".  Mange hunder løfter rumpen når godbiten føres ned mot bakken, da tar man vekk godbiten og begynner på ny.  Jeg belønner henne for å bli liggende, og kaster godbiten ett stykke unna for å få henne til å reise seg slik at jeg kan gjenta øvelsen.  Som vi ser i filmen finner Lucy fort ut hva jeg ønsker av henne, og begynner å tilby frivillig "ligg".  Jeg bruker ikke muntlig kommando, ettersom hun ikke kan norsk og dermed ikke har noen forutsetning for å forstå hva jeg ønsker.  Jeg legger derfor på kommandoen når hun kan øvelsen.  

Øvelsen "ligg med forstyrrelser" lærer hunden å bli liggende mens vi gjør forskjellige bevegelser.  Dette er veldig nyttig å lære hunden, og kan gjøre hverdagen enklere ved at hunden for eksempel kan lære å ligge i ro mens vi kler på oss før tur, mens vi spiser middag, eller mens vi har besøk.  

Jeg begynner med å belønne for ligg med kontakt, og når jeg igjen får kontakt beveger jeg foten, og klikker for at hun blir liggende.  Det gjør ingenting om hun ser på foten så lenge hun blir liggende.  Deretter beveger jeg den andre foten og belønner, beveger en arm og belønner, tar ett lite hopp og belønner at hun fremdeles blir liggende.  Så begynner jeg å bevege meg vekk, jeg klikker når jeg er lengst unna, og går tilbake å belønner.  Deretter utvider jeg med å gå lengre bakover, ta ett hopp bakover, og å kunne bevege meg gradvis lengre rundt henne.  Etterhvert kan man utvide dette til å gå en runde rundt hunden, gå lengre unna hvor hunden ikke kan se deg, etc.  

Marianne og Simba trener fot


Hvem var det som sa at man ikke kan lære en gammel hund nye triks?
Lucy har nettopp
lært både "sitt" og "ligg" i en alder av 5 år

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar