tirsdag 10. april 2012

Fellestrening

Hver torsdag har vi fellestrening etterfulgt av instruktørtrening, og for en gangs skyld hadde jeg tatt med kamera

Ettersom Pippi forbinder treningsplassen med veldig morsom trening har hun veldig høye forventninger og dermed også ett høyt stressnivå. Jeg trente derfor på ro, og belønnet henne for å ligge eller sitte i ro. Pippi synes jeg er fryktelig kjedelig når jeg bare sitter der, men hun blir flinkere og flinkere til å være rolig på trening


Borhild og Trixi trener på skumle menn




Pål og Leo


Mona trener Alex og Mats trener Cico


Etter freestylekurset har jeg begynt å trene mer på shaping med Lucy, noe jeg i begynnelsen syntes gikk supertregt, siden hun ikke er like trent å tilby atferder. Nå er hun blitt rå på å shape etter kun å ha trent det en gang før, og i løpet av økten fikk jeg følgende atferder; sitt, ligg, hopp, hopp på meg, skrape på meg, labb på meg, rygging, bite i båndet, plukke opp båndet og rygge med båndet i munnen.


Det er viktig med pauser i treningen, selv om Lucy synes det er forferdelig kjedelig

Fredrik og Smygen trener på å bukke


Vi hadde også en økt med omvendt lokking, hvor jeg hold frem en hånd med godbiter og belønnet henne for å ikke ta dem. Dette er en øvelse som jeg ser varierer i vanskelighetsgrad avhengig av hvor vi er. Lucy har lært at mat som ligger på gulvet/er i hendene på mennesker der vi driver terapihundtrening, og på jobb som terapihund ikke er noe å bry seg om, men på plasser hun forbinder med lydighetstrening er dette mye mer utfordrende.


Her har hun forstått at hun ikke skal ta godbitene fra hånden, og hun velger derfor å legge seg ned i stedet. Flink jente!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar