mandag 2. april 2012

Spor som miljøskapende aktivitet

Ett av mine oppdrag gjennom mitt firma Firbent Terapi er en ukentlig avtale med Frode, som ønsker å være med hunder.  Frode kan dessverre ikke ha hund selv, og han setter derfor stor pris på å være med meg og mine hunder, samt å treffe andre hunder på tur og gjennom aktiviteter.  Vi har det veldig kjekt sammen, og Frode har også fått ett helt spesielt forhold til Lucy, da de to virkelig har funnet tonen med hverandre. Lucy har blitt en fast gjest hjemme hos Frode, og hun er alltid med når vi er ute på tur eller aktiviteter.  Samtalene går ofte innom hund og hundetrening, og vi har blant annet snakket om hvordan jeg trener spor med mine hunder.  Dette syntes Frode hørtes kjekt ut, og han ville gjerne være med å se hvordan vi trener.  For en tid tilbake avtalte vi derfor en spordag på Dale sammen med Cecilie og Click. 

Vi fikk først se hvordan Cecilie la ett godbitspor, og hvordan Click måtte bruke nesen for å finne godbitene og til slutt leken.




Deretter fikk Frode se hvordan vi trener idspor. Cecilie var figurant og hadde gjemt seg, og det var Pippi's oppgave å finne henne


Pippi jobbet veldig bra, og fant raskt Cecilie


Vi tok ett nytt spor, denne gangen var det vanskeligere for Pippi å følge sporet av Cecilie da det nettopp hadde gått andre mennesker i sporet, men etter litt frustrasjon fant hun Cecilie som hadde gjemt seg under en trapp



Ett nytt godbitspor med Click


Etter å ha sett hvordan jeg og Cecilie gikk spor var det Frodes tur til å gå ett idspor med Lucy. Lucy var veldig ivrig etter å gå sporet, og Frode gjorde en god jobb med å holde henne litt igjen slik at hun skulle gå rolig og konsentrert


Lucy har ikke gått så mye spor, så jeg var spent på hvor bra hun kom til å gå på en ny plass med en ny fører. Frode og Lucy tok sporet på strak arm (labb) og Lucy overrasket meg med å gå hennes til da suverent beste spor! Veldig godt jobbet av dem begge!

Lucy har også blitt rå på å leke, og hun går nå rett i lek med figurant!

Etter en lang dag ute tok vi turen hjem til Frode hvor vi som vanlig avsluttet dagen med litt kos med Lucy på fanget.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar