lørdag 28. mai 2011

"Aha opplevelser"

Denne uken har cavalieren Thea nok en gang flyttet inn i mitt lille vandrehjem for hunder, da hennes eiere er på ferie.  Denne uken har vært fullstappet med hundekurs, teorikveld for nye kursdeltakere og privattimer, og Thea og Pippi har derfor fått være med på lasset og fått trent og gått tur innimellom alt som har foregått.  Tirsdag var siste kurskveld for en runde med valp og hverdagslydighetskurs, og på denne kvelden bruker vi mange av øvelsene deltakerne har lært gjennom kurset på en tur, hvor vi trener på passering og innkalling i en mer naturlig og hverdagslig setting.  For å gi deltakerne flere hunder å trene passering mot trengte vi en "stunt hund", så jeg tok med meg Thea og trente passering sammen med de andre deltakerne.  

Det sies at man lærer så lenge man lever, og frem til nå har jeg fått to "aha opplevelser" av å trene med Thea.  Tidligere har jeg fått en "aha opplevelse" da jeg skulle lære henne å gi labb, og innså at jeg kun har trent henne i passive øvelser jeg har hatt bruk for i hverdagen (som kontakt, sitt, passering etc), og det var derfor en utfordring å få henne til å tilby nye atferder. 
"Gi labb"

   Denne ukens "aha opplevelse" kom da vi skulle trene passering med de andre deltakerne, selv om dette er en øvelse Thea og jeg har gjort mange ganger før og benytter mye på tur, innså jeg der og da har vi aldri trent dette uten Pippi...  
Med andre ord har jeg aldri trent Thea i passering uten Pippi, og det viste seg å bli en større utfordring enn jeg hadde regnet med.  Jeg er vant med å kun trekke meg ett lite stykke til side for veien når det kommer hunder forbi, og er vant til at Pippi og Thea sitter med øyekontakt og bryr seg minimalt om den passerende hunden.  Uten Pippi var situasjonen en annen, og jeg måtte trekke meg lengre unna for at den passerende hunden ikke ble en for stor forstyrrelse for Thea, samt at jeg måtte øke belønningsfrekvensen for å få henne til å bli med meg og ikke ønske å springe til den andre hunden.  
Slike slike "aha opplevelser" er veldig lærerike, og det ga meg også en tankevekker ettersom jeg håper på å få en ny hund i hus snart, og jeg vil da fokusere enda mer på å lære den nye hunden passering og andre øvelser uten Pippi.  

Thea finner seg fort til rette 

Passeringstrening

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar