tirsdag 25. oktober 2011

Idsportrening 16 okt

Denne helgens sportrening var på industriområdet på forus, hvor vi har muligheten til å trene på å gå spor på asfalt i tillegg til gress og grus.  Vi prøver å få til at det alltid er en som følger med den som går sporet for å plukke opp markører og for å hjelpe til, og jeg startet dagen med å gå som "markørplukker" for Hilde og Harry.  

Harry lukter på smelleren ved sporstart

Harry er uten tvil den mest avslappa sporhunden jeg har vært borti. Han jobber veldig godt, men i ett helt annet tempo enn jeg er vant til.  Jeg må jobbe for å roe ned Pippi før sporstart, så det var morsomt å se den store forskjellen på sporhundene våre.


Deretter var det Ingeborg og Sanders tur, vi gikk rundt en av de større bygningene, før Sander fant Hilde bak noen busker på ett lite grøntområde.


Jeg og Pippi gikk gikk to lengre spor med flere vinkler. Pippis iver blir tidvis litt mye, da jeg tror hun av og til går så fort at hun detter av sporet.  Til gjengjeld synes jeg at hun er flink til å ta en liten runde og komme seg raskt på sporet igjen.  Hun gir 110% stort sett hele tiden, og blir desto raskere sliten, så på varme dager skal jeg bli flinkere til å ta med vann som hun kan få mellom første sporslutt og neste sporstart.

Jeg var også med når Karin og Trofast gikk spor etter Sanna som var figurant.  Etterhvert som hundene blir flinkere går vi lengre spor, så på en vanlig sportrening kan man godt ende opp med å gå noen km, ihvertfall når man går med Trofast.


Trofast er den eneste hunden jeg vet om som synes det er like kjekt med belønningen som med kos, og er derfor veldig fornøyd med å få begge deler av figuranten.


Denne helgen hadde Sanna med Kira, og ettersom Kira er veldig usikker på mennesker jobbet vi med å få henne trygg på Karin.  I begynnelsen var hun litt skeptisk til henne (se hvordan hun lener seg mot henne), men etterhvert ble Karin kjekkere og hun gikk over til å kunne trene "target" med henne.

Nesetarget på hånden

Jeg fikk også jobbet litt med Lucy, hvor vi trente på å få henne til å lukte på smelleren for så å springe bort til figurant.  Lucy tok ikke helt poenget, så jeg skal gå tilbake til å jobbe mer med  kun å oppsøke figurant, og forhåpentligvis få til en sosialiseringsring.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar