fredag 9. september 2011

Idsportrening

Etter atferd og problematferdskurset på søndag var det Pippis tur til å få aktivisert seg, og jeg og Beate bestemte oss for å trene litt idspor med henne og Terkel.  Jeg begynte som figurant, og siden Terkel har ikke prøvd asfaltspor før, begynte jeg sporet på gress, og krysset korte strekninger på asfalt innimellom gressflekkene rundt Jærhagen.  

Terkel fant meg fort, og jeg gikk ett nytt spor over litt asfalt før jeg fortsatte inn på en grusvei og gjemte meg bak noen sandhauger.


En hoppende glad Terkel da han fant meg

Pippi har ikke gått idspor på lenge, så vi begynte med ett relativt kort spor over asfalt med noen få vinkler, hvor Beate avsluttet med å hoppe over ett steingjerde.  Pippi forstod raskt hva som foregikk selv om det er en stund siden sist vi trente, og jeg måtte trene ro med henne for å unngå at hun giret seg for mye opp.  Ved sporstart var hun rolig, men så snart hun kom igang med sporet kom det kontinuerlige pip av glede og opphisselse.  


Jeg innså nå nylig at Pippi ikke har vært i nærheten av biler på veldig lenge, og at hennes uvane med å jakte biler derfor har kommet tilbake siden jeg ikke har trent på dette.  Jeg ble derfor veldig positivt overrasket da det kom en bil susende forbi på halvannen meters avstand og Pippi var så opptatt av sporet at hun såvidt registrerte den.  Jeg ble også veldig fornøyd da hun glatt gikk forbi flere McDonaldsposer uten å stoppe.  Jeg var veldig spent på hvordan hun ville takle gjerdet, om hun kom til å springe rundt, men da hun kom i nærheten fikk hun overvær og prøvde like greit å hoppe opp.  Hun var dessverre litt for liten til å komme seg over, men etter å ha blitt løftet opp seilte hun over og ned til Beate på andre siden.  

En overlykkelig Pippi da hun fant Beate


Rotrening før neste spor

Pippi venter utålmodig på "smelleren"

Det andre sporet gikk dessverre ikke like bra, dumme meg hadde sendt Beate forbi McDonalds, og selvfølgelig lå det en halv hamburger rett der hvor sporet gikk.  Pippi klarte ikke å motstå fristelsen, og det hele toppet seg da en råner som tydeligvis må ha fått lappen i posten presterte å nesten kjøre oss ned over forgjengerovergangen på parkeringsplassen, noe som resulterte i at Pippi skulle ta bilen...  Pippi havnet helt på villspor, så vi avsluttet sporet og kjørte over til andre siden av veien for å legge ett nytt og enklere spor som hun klarte mye bedre.
En veldig fornøyd Pippi får belønningen sin

Det var veldig kjekt å få trent idspor igjen, og å se at Pippi ikke har glemt gamle kunster, og ikke minst så var det veldig kjekt å se at hun fremdeles har like mye glede av sportreningen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar