lørdag 14. desember 2013

Belønningskvalitet

Når vi trener hund trenger vi gode belønninger som hunden vil jobbe for. Vi kan benytte oss av forskjellige typer belønninger, både lek og mat/godbiter. Dette innlegget tar for seg matbelønninger, og hvordan vi kan benytte mat i ulike former for belønning. 
Det er veldig lurt å lage en "belønningsstige", hvor du kartlegger hva slags mat hunden synes er ok, hva den liker godt, og hva hunden synes er aller best. 

Lucys belønningsstige ser noe slik ut:

1. Leverpostei/kyllingnakke/kyllingmage
2. Gabbaspølse (hundepølse fra den lokale slakteren)
3. Stekt kylling
4. Vom & hundemat
5. Levergodbiter (hjemmelagede) 
6. Kjøttkaker/kjøttboller
7. Pølser
8. Frolic
9. Tørrfor
10. Grønnsaker (hodekål, gulrot, agurk)

Mac har veeeldig lyst på hundepølse og levergodbitene!

Denne vil også være i endring, da hunder akkurat som oss også kan bli lei av forskjellige typer mat, samtidig som de kanskje oppdager noe annet som de synes er veldig godt.  Når du så har funnet ut hva slags mat hunden din liker best og minst, kan du benytte dette i treningen. Som oss vil hundene jobbe hardere for en belønning av høy kvalitet (vi jobber mer for høyere lønn), samtidig som de ikke vil jobbe like intenst for en dårligere belønning. Dette kan vi utnytte i forhold til hva vi trener på. Hvis jeg for eksempel trener "ro"- øvelser, øvelser med lav intensitet til terapihundsarbeid, eller jeg trener på enkle øvelser uten mye forstyrrelser for hunden bruker jeg godbiter av lav kvalitet. Dersom jeg trener på vanskeligere øvelser eller trener i ett vanskelig miljø med mye forstyrrelser bruker jeg godbiter av god kvalitet. Trener jeg på øvelser hvor jeg vil ha veldig høy intensitet, som for eksempel på innkallingen bruker jeg MAX belønning, dvs det beste hunden vet! For Lucy og Pippi som ikke er glad i leker benytter jeg da matbelønninger fra "øverste hylle", som tørket kyllingnakke eller kyllingmage. 
Til noen øvelser er det greit å kunne bruke godbiter i biter, mens nå på vinteren kan det være veldig praktisk å bruke tubeoster som hunden kan slikke på, da det er lettere å belønne hunden med hansker/votter på. Bare vær obs på å ikke gi hunden veldig mye av dette, da noen av ostene inneholder mye salt, og det er ikke godt for emaljen på hundenes tenner dersom de "tygger" på tuten av tuben. Dersom du har en hund som "selger sjela si" for leverpostei kan du for eksempel ha leverpostei i en stor plastikksprøyte som du får kjøpt på apoteket (uten spiss), og la hunden slikke på tuppen.
Så- hva er din hunds favorittbelønning?




1 kommentar:

  1. Kjempeinteressant, Helle! Dette må jeg bli mer bevisst på i treningen. Snøfte jobber stort sett for hva som helst. Han er så gammel og rutinert (10,5 år). Da vi gikk på terapihund-jobber brukte jeg ofte gulrot skåret i biter. Han syns det er godt, men ikke så godt at han blir helt gira og mister fokus (som han gjør litt med pølsebiter og skikkelig gode godbiter). Gulrot er også veldig greit dersom de man besøker er demente eller barn, for de kan finne på å putte godbitene i sin egen munn. Etter at jeg fikk Ziva i høst har jeg måttet tenke mer på hvilken type belønning jeg bruker. Merker at hun går lei. Så jeg kjøper tubeost, makrell i tommat på tube, leverpostei, små pakker av ulikt tørrfor, pølser, og frolic. Jeg har to spørsmål: Jeg har tidligere prøvd å bruke oppskåret fiskekaker som belønning, men opplever at de nesten smuldrer opp i posen og det blir veldig klissete og upresise biter (vanskelig å belønne med høy frekvens når man trener). Ser du har kjøttkaker på listen over, og tenker at det vil være litt liknende problemer med det. (1) Kjøper du et spesielt merke som er litt fastere, eller hvordan bruker du kjøttkaker sånn praktisk? (2) Jeg laget levergodbiter selv en gang. Snøfte ELSKET dem, men prosessen var så ekkel at jeg har ikke gjort det flere ganger. Det var en langdryg prosess, og hele huset stinket den dagen. Hvordan lager du dem, har du i såfall en enklere/mer effektiv oppskrift (enn den jeg tydeligvis brukte: lang koking, så lang tørking i ovnen)?

    SvarSlett